Bildet du ser nedenfor er «Stjernenatt» og
er et av Vincents mest kjente verk. «Stjernenatt» ble malt i 1889 i post
impresjonismen, og ble malt med oljemaling på knavas. Det er et landskaps
maleri som

Vincent van Goghs:
Stjernenatt 1889
På forgrunnen
(altså framsiden av bildet) ser vi en slags busk som blir dratt med vinden, og
på grunn av dette så ser den veldig bølgete ut. På mellomgrunn
(det som er i midten av bilde) ser vi en landsby og en kirke. På bakgrunn
(baksiden av bilde.) ser vi noe fantastisk, og det er en nydelig stjerne natt,
tåken som blåses vekk, noen stjerner og månen i høyre hjørne.
I
følge meg så var blikk fangeren til bilde den fantastiske stjerne natten. Som
jeg syns ser utrolig bra ut og er veldig forskjellig, men også samtidig veldig
lik en ekte stjerne natt. Hvis jeg skal være mer spesifikke så hadde jeg sagt
den flotte månen som er den største gule segmentet til bilde og er noe veldig
praktfullt å se på.
Hvis
vi ser på stjernenatten så ser du at det er bevegelse, det ser på en måte ut
som en vind som blåser. Du kan også se litt på busken att det er bevegelse i
lufte, hvis ikke hadde ikke busken sett så bølgete ut. Man kan se dette/legge
merke til dette hvis du ser godt på stjernenatten, du kan se att vinden blåser og
at det blir framstilt som bølgete linjer. Som blir malt og fremstilt som det vi
trodde vind ville se ut, altså på en måte som hav bølger.
«Stjernenatt»
har et normal perspektiv. Fargebruken som blir brukt gjør at det er mye dybde i
maleriet. Jeg tror at hans tunge sinnsstemning har vært med på å påvirke
fargevalget til bildet. Det er ingen mennesker på bildet, men likevel virker
bildet levende, noe som er utrolig vanskelig å få til, men han fikk dette til
med stor suksess.
I
post impresjonismen ble det brukt veldig mye klare og sterke farger, noe som vi
også kan se i bilde Stjernenatt. Maleriet bærer også mye preg av følelser, noe
som er et veldig typisk for de perioden.
Jeg
tror at bilde med all dens farger prøver å vise at selv om vi kan frykte natten,
så har den tross alt sin skjønnhet og det er det vi bør fokusere på. Å at selv
i natten, selv i mørket så vil det alltid finnes ett lys, et lys som vil lyse
opp veien.
Du
ser at belysningen kommer fra øvre del av bilde, og belyser ned på alle
objektene i bilde. Jeg tror att den største lys kilden, kommer fra månen som
ser ut som sender mest lys. Du kan legge merke til belysing på dette bilde ved
å se veldig nøye, så kan du se att noen deler av huste e lu\lysere enn andre,
og det samme med fjellene. Dette legger du spesielt godt merke til, fordi på
den andre siden ser du en skygge.
Når
du ser på bildet kan du føle den dystre og tunge stemningen. Det samme gjelder
stjernene, det virker nesten som de ser på deg og vil ha din oppmerksomhet.
Vinden er med på å understreke poenget, med og legge til styrken i bildet.
Kirka er med på understrekke dysterheten og tungsinnet.
Når
det gjelder former i bilde, altså utenom alle objekter som blir drevet av
vinden. Så har vi husende som er formet som det jeg ville ha kalt en vanlig
form hus form. Altså et kvadrat med et trekantet tak, og alle husende er formet
slikt utenom kirken som består mer av et rektangel med en trekant. Kirken har
også en kjeglelignende stang som stikker ut av noe som ligner et slags tårn.
I
postimpresjonismen var det mye bruk av klare og sterke farger, noe du kan også
se i maleriet «Stjernenatt». Dessuten bærer maleriet mye preg av følelser, noe
som er typisk for denne perioden.
Bildet
er veldig interessant og bærer preg av noe utrolig mystiske. Hele stemningen er
til å ta og føle på. Naturen kommer voldsom innpå deg. Han hadde nok psykiske
lidelser som påvirket dette bildet til en viss grad som gjorde bildet helt
unikt. Selv om det finnes flere lignende bilder, som for eksempel «Stjernenatt
over Rhone» som også ble laget av van Gogh er bildet noe for seg selv. Hvis vi
sammenligner disse to maleriene kan du se likheter som: fargene, tittelen,
himmelen, stjernene, osv. Maleriet «Stjernenatt» har nok mange flere symboler
enn hva jeg har nevnt i denne teksten og van Gogh hadde nok kontroll over
mesteparten/alle symbolene han brukte på alle sine malerier.
bilde brukte han samme frarger på som stjernenatt. derfor
syntes eg det var gret å ta dette med dette bildet."
Nedenfor
ser dere en sang av Don McLean som er dedikert til dette maleriet:
Jeg har laget denne versjonen av bilde
Stjernenatt med tanken på hvilket motiver han brukte g litt det han gjorde i
prosessen for å lage dette. Stjernenatt ble laget i den tiden van Gogh lagte
mye landskap så dette bilde var egentlig originalt et landskapsbilde. En veldig
stor forskjell av begge disse bildene er at van Gogh malte et landskap av det
han så ut av sitt eget vindu. Mens mitt var ett landskapsbilde av Eivensvatne
da jeg gikk forbi. Jeg brukte samme farger som van Gogh brukte på sitt bilde,
og plassert de på plasser jeg syntes disse hadde vært på hvis han selv hadde
malt dette stedet som bilde. På epoken (altså postimpresjonismen) var det mye fokus
på det følelsesmessige, symbolske, strukturelle og spirituelle. Disse tingene
er noe jeg tror jeg har greid å få fram med dette bilde. Dette er et bilde som
krevde veldig lang tid til redigering, på slutten av teksten kan dere se originalbildeOg et bilde av Stjernenatt,
slikt at dere kan e hvor mange timer det har godt å redigere. Det eneste jeg
ikke har direkte tatt fra Stjernenatt er månen, vinden som beveger seg og at
det originale bilde jeg tokk faktisk ble laget på dag tid. Jeg strevde veldig
med å gjøre dette om til et nattlignende bilde, men med nokk jobb tror jeg at
jeg greide en veldig god jobb.
Egenvariant
av bilde Stjernenatt:

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar