Postimpresjonismen

Postimpresjonisme:

Postimpresjonisme betyr lettere sagt sen impresjonisme og er mot slutten av impresjonismen denne perioden hører til, Impresjonismen og startet mot midten/slutten av 1800-talet. Det regnes med at impresjonismen startet av en bevegelse med maleri fra 1860-tallet.  Bevegelsen fikk navnet impression, soleil levant i 1872. Dette tokk sted i Paris, og en kritiker med navn Louis Leroy, kritiserte dette med impresjonisme som en nedlatende ord/betydning. Dette er det som folk regner som starten av i impresjonismen og post impresjonismen som epoke tokk slutt som betyr at den sluttet mot starten av 1900-talet. Denne perioden ble/blir også kalt for neoimpresjonismen. Det var den engelske kunstkritikeren Roges Fry som var opphavsmannen for ordet: «Postimpresjonismen» som ble kjent i 1910 rundt i verden. Denne epoken videreførte mange forskjellige trekk fra impresjonismen, men samtidig fornektet den andre ting også. Det var utrolig mye fokus på klare farger, penselstrøk med tykk maling og virkelige motiver. Det ble mye mer fokus på følelser og utrykk enn før.

"såmannen av Vincent van Gogh 1888"
Kjente kunstnere fra denne perioden er Paul Cezanne, Paul Gaugin, Henri Rousseau, Georges Saurat, Vincent van Gogh, osv.
"Hundre års uavhengigheten av henri rousseau 1892"

Postimpresjonismen blir regnet som en etterfølger av kunstretningene kubisme, ekspresjonisme og fauvisme. Denne kunstretningen var på en måte en forløper fra abstrakt kunst, da fargevalget og stilen stilte mer rolle enn naturen som den var.
I følge kilden kunsthistorie.com så kan man se at det først var impresjonisme, deretter postimpresjonisme, etter det kom epoken Art Nouveau, så kubisme, futurisme, osv.

 
"den sultne løven kaster seg selv på antilopen av Henri Rousseau (le Douanier)"

Postimpresjonismen var en motreaksjon på impresjonismen, det ble gjort opprør mot begrensningene i impresjonismen. Kunstnerne utviklet en rekke forskjellige personligheter innen kunst som fokuserte på det følelsesmessige, symbolske, strukturelle og spirituelle. Det var disse stilene som i størst grad la grunnlaget til mye av den moderne kunsten. Mange av kunstnerne startet i impresjonismen, men presset grensene i stilen ved å ta veldig ulike kreative veier.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar